18 بهمن

بخشدار مرکزی مراغه در گفتگو بانرم خبر : برای توسعه گردشگری باید راه طبیعت‌گردی احیاء شود.

برای توسعه گردشگری باید راه طبیعت‌گردی احیاء شود.

در گفتگوی کارشناسی نرم‌خبر با حسین گل‌محمدی، بخشدار مرکزی و یعقوب طالبی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه

پایگاه خبری نرم خبر در فصل جدید فعالیت خود با ترتیب گفتگوهای ویژه کارشناسی با عنوان «گفتگوی نرم» موضوعات و مسایل ویژه مراغه را واکاوی و راه حل‌های ممکن را بررسی می‌نماید، در نخستین مورد از این گفتگوها با دو تن از مدیران اجرایی مراغه که در تدوین برنامه توسعه گردشگری سند تدبیر شهرستان موثر بودند گفتگوی کارشناسی تدارک دیده و به بررسی یکی از بندهای این سند می‌پردازد.

آقای حسین گل‌محمدی به عنوان بخشدار مرکزی مراغه، اشراف خوبی به آمایش سرزمینی منطقه داشته و با تشخیص درست و پشتیبانی مستمر مصمم به اجرا و عملیاتی نمودن سند برای توسعه گردشگری منطقه می‌باشند. همچنین آقای یعقوب طالبی به عنوان کارشناس متخصص و رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه، بانی تدوین یکی از هفت برنامه سند تدبیر با عنوان توسعه گردشگری بوده و به علت پشتیبانی کارشناسی برنامه‌های ایشان، تمامی برنامه‌ها در نخستین جلسات برنامه‌ریزی فرمانداری مراغه و روند برنامه‌ریزی استانی کاملاً تصویب شده است. بر این اساس نرم‌خبر در گفتگوی کارشناسی با عوامل تدوین، تبیین و پشتیبانی یکی از برنامه‌‌های راهبردی حوزه گردشگری مراغه گفتگوی کارشناسی ترتیب و مردم را با یکی از برنامه‌ریزی این سند آشنا می‌نماید.

* نرم‌خبر: آقای گل‌محمدی لطفا ضمن معرفی مختصر برنامه راهبردی توسعه گردشگری سند تدبیر، نطر خود را در مورد اولین پروژه این برنامه با عنوان احیاء باغ‌راه طبیعت شمال که راه گردشگری است و مراغه را از مسیر دره سبز شمال تا یای‌شهری و از آنجا به کندوان وصل می‌کند و نقش این مسیر را در توسعه پایدار منطقه بفرمایید.

** گل‌محمدی: همانطور که استحضار دارید در سند تدبیر و توسعه شهرستان و در هسته کلیدی گردشگری، باغ راه شمال تصویب و به امضای مدیران کل و جناب استاندار رسیده و ضرورت دارد که این سند اجرا شود و اگر بتوانیم باغ‌راه شمال را اجرایی و عملیاتی کنیم مطمئن هستیم برابر پیش‌بینی کارشناسان به بیش از ۲۰۰۰ شغل پایدار دست خواهیم یافت و اگر بتوانیم فقط ۳۰ تا ۳۵ درصد توریست و گردشگران را با این زیرساخت به مراغه سوق دهیم به هدف خود خواهیم رسید.

 

* نرم‌خبر: آقای طالبی لطفا شما هم نطرتان را در رابطه با اهمیت طرح احیاء باغ‌راه طبیعت و تأثیر آن در توسعه گردشگری منطقه بفرمایید.

*** طالبی: سند تدبیر شهرستان برنامه بالادستی و تکلیف استانی است و مهمترین برنامه در حوزه گردشگری است. ما در سند تدبیر شهرستان سه محور گردشگری داریم که محور شمال، شرق و جنوب بوده و هر کدام از اینها چندین پروژه را در دل خود دارند و هر یک از آنها جزء به جزء مطالعه و کارشناسی شده است و اعتقاد داریم اساس توسعه منطقه گردشگری است و بر خلاف افواه عمومی پایه توسعه گردشگری را نه میراث فرهنگی، بلکه طبیعت‌گردی می‌دانیم و میراث فرهنگی را سبب و علت میدانیم. بنابر این اعتقاد داریم برای توسعه گردشگری باید راه طبیعت‌گردی احیاء شود. در سند تدبیر، محور توسعه مراغه گردشگری است، اولین قطب از دو قطب گردشگری منطقه طبیعت‌گردی است، اولین محور از سه محور گردشگری مراغه محور شمال است، اولین فعالیت از محور شمال احیاء باغ‌راه شمال است و اولین پروژه آن اتصال یای‌شهری به کندوان است. بنابر این همه این اولین‌ها اشاره به ضرورت اجرای این پروژه داشته و برای اینکه بتوانیم توسعه گردشگری را عملی بکنیم باید این مسیر را احیاء کنیم.

 

* نرم‌خبر: آقای گل‌محمدی شما به عنوان عضو کمیته حفاظت از میراث فرهنگی و عضو کمیته حفاظت از محیط زیست شهرستان هستید و به اهمیت موضوع حفاظت از آثار ملی و طبیعی واقفید، لطفا بفرمایید آیا دغدغه‌های زیست‌محیطی یا تاریخی فرهنگی در مسیر وجود دارد و اصولاً ساماندهی باغ‌راه شمال و اتصال آن به روستای کندوان اثرات قابل توجه تخریبی زیست‌محیطی و میراث فرهنگی دارد یا نه؟

** گل‌محمدی: بزرگترین دغدغه ما حفظ محیط زیست است. ما در کمیته‌ها و کارگروه‌های مختلف فرمانداری و شهرستان حضور داریم و همیشه از محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی دفاع می‌کنیم ولی قرار نبود در این پروژه تخریبی اتفاق بیفتد.

بنا بر این بود که با کمک بخش خصوصی و افراد خیر، این کار را انجام دهیم که یک سری از دوستان کم‌لطفی کردند و طوری حاشیه ساختند و موضوع را با مسایل زیست محیطی قاطی و طوری مطرح کردند که ما خود ماندیم که واقعاً داریم چه می‌کنیم. مگر ممکن است ما خود باعث شویم طبیعت منطقه از بین برود، در حالی که اصلاً تخریبی صورت نمی‌گرفت ما تا یای‌شهری که راه اسفالت را داریم و از یای شهری تا ارشد چمن که حدود ۲۰ تا ۲۲ کیلومتر است منطقه ییلاقی و راه عشایری است و مسیر سنگلاخی و فاقد هر گونه درخت است و عکس‌هایی که گذاشته بودند اصلاً صحت نداشت. قرار بود راه موجود را قدری تعریض و آسفالت کنیم. با تعریض حدود یک متر از دو طرف راه موجود تخریبی اتفاق نمی‌افتاد. برخی از دوستان آمدند و گفتند فردا از این مسیر نفتکش و تریلی رفت و آمد خواهد کرد و اگر تصادف بکند و در رودخانه مسیر بیفتد آب‌های رودخانه صافی‌رود و سد علویان را آلوده می‌کند و به محیط زیست خسارت وارد می‌کند. در حالیکه این مسیر اصلاً برای خودرو‌های سنگین نیست و فقط راه گردشگری و برای خودروهای سواری است و سرعت رفت و آمد در این مسیر بین ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود. این راه باریک و پر پیچ و خم بوده و صرف نمی‌کند که خودروهای سنگین از آن تردد نماید.

 

 * نرم‌خبر: آقای طالبی همین سئوال را از شما هم داریم و بخصوص می‌دانیم که حضرتعالی به عنوان متولی میراث فرهنگی به ضرورت‌های حفاظت از میراث ملی واقفید و نظر به پیوستگی موضوع میراث فرهنگی و میراث طبیعی به عنوان دو رکن اصلی در توسعه پایدار، ملاحظات زیست محیطی هم برایتان مهم است.

*** طالبی: حفظ میراث فرهنگی هم مثل محیط زیست و منابع طبیعی از مسئولیت‌های حاکمیتی دولت است، ما سازمان خدماتی نیستیم و وظیفه حاکمیتی و حفاظتی داریم از طرفی ما اساس توسعه گردشگری را در حفظ میراث طبیعی می‌دانیم پس چطور ممکن است با این رویکرد در تخریب طبیعت قدم برداریم، نه از منظر مسئولیت دولتی مجازیم و نه روحیه ما چنین اجازه‌ای را می‌دهد و اگر به عنوان طرحی که در سند آوردیم دقت بفرمایید می‌بینید که طرح احیاء باغ‌راه شمال است نه احداث یا اجرا، بنابر این ما راه قدیمی را که در طبیعت موجود بوده احیاء و ساماندهی می‌کنیم که جزء تکالیف دولت هست و هیچ تخریبی صورت نمی‌گیرد. در حوزه میراث فرهنگی هم ما با تداوم تمدنی بلاانقطاع چهارهزار ساله در منطقه فرهنگی مراغه مواجه هستیم و ممکن است تپه‌های باستانی یا آثار فرهنگی در مسیر باشد و چون راه جدیدی محسوب نمی‌شود تخریبی هم صورت نمی‌گیرد البته خود این آثار می‌تواند در حاشیه راه بر جاذبه‌های مسیر بیفزاید و امکان بازدید جدید فراهم نماید.

 

* نرم‌خبر: آقای گل‌محمدی لطفاً بفرمایید در راستای عملیاتی نمودن این پروژه چه اقداماتی انجام داده‌اید و این اقدامات می‌تواند پروژه را به نتیجه برساند و منابع دولتی برای طرح پیش‌بینی شده یا اصلاً نیازی به اعتبار دولتی ندارد؟

** گل‌محمدی:  ما پس از تصویب طرح در فرمانداری و استانداری و نظر به اهمیت موضوع، چندین برنامه و نشست با خیرین، بازاری‌ها، مهندسین و نخبه‌های شهر داشتیم و از آنها دعوت کرده، فرم‌هایی دادیم و به عنوان جامعه آماری نظرسنجی کردیم که آیا با طرح موافق بوده و حاضرند برای اجرای پروژه مساعدت نمایند که بالای ۹۰ درصد از ایشان موافق و برای عملیاتی شدن آن مبلغ مشخص کردند یا نحوه مساعدت خود را مبنی بر تأمین هزینه ماشین‌آلات و اجرا معلوم داشتند. همچنین در کارگروه منابع طبیعی استان که در مراغه تشکیل شد مدیرکل محترم منابع طبیعی استان به علت عام‌المنفعه بودن طرح گفتند که از بابت مقدار اراضی که به راه اضافه می‌شود هزینه‌ای نمی‌خواهند. در یای‌شهری مردم اعلام آمادگی کردند که اگر ملکشان در مسیر تعریض و توسعه قرار بگیرد دیناری طلب نکنند. اداره راه اعلام کرده قیر رایگان می‌دهد و با این اقدام ۴۰ تا ۵۰ درصد آسفالت هم حل می‌شود و ما در این طرح اصلاً به اعتبار دولتی نیاز نداریم. بنابر این شرایط آماده هست و ما احساس می‌کنیم که راه نجات مراغه، راه رهایی شهرستان از بیکاری و انواع معضلات اجتماعی، احیاء این راه بوده و امیدواریم با همکاری همدیگر بتوانیم این مسیر را تا دو سه ماه آینده عملیاتی و تحویل مردم دهیم.

 

* نرم‌خبر: آقای طالبی چنانکه استحضار دارید یکی از بندهای مهم هسته کلیدی گردشگری ساماندهی باغ‌راه طبیعت و احیاء راه دسترسی مراغه به کندوان است، همچنین مراغه به عنوان یکی از محورهای مکمل تبریز ۲۰۱۸ انتخاب شده است و این دو مهم فرصت مناسبی را برای استفاده از ظرفیت‌های منطقه فراهم نموده است. لطفاً نظرتان را در این مورد بفرمایید و بفرمایید مراغه چگونه می‌تواند سهم خود را از تبریز ۲۰۱۸ برداشت نماید.

**طالبی: تبریز ۲۰۱۸ چند ماه دیگر آغاز می‌شود و این برنامه یک سری اتفاقات مهمی را با خود به همراه خواهد داشت، افزایش گردشگران، برگزاری جشنواره و همایش‌های متعدد برنامه‌هایی است که با مرکزیت تبریز اتفاق و در مسیرهای پنج‌گانه، گردشگران را پذیرا خواهد بود و مسیر تبریز-‌‌مراغه یکی از این محورهاست و مسیر موجود در این محور یک مسیر عمومی است که جذاب نیست، در حالی که ما مسیری را داریم که راه قدیمی است و اگر احیاء کنیم یک مسیر جذاب و راه گردشگری است. این مسیر از سمت مراغه بسیار جذاب بوده و همین الان هم هدف گردشگری منطقه بوده و مردم تا یای‌شهری پیش رفته و در آنجا متوقف و مجبور به بازگشت هستند و از طرف دیگر ازدحام گردشگران کندوان و مسدود بودن محل آنها را مجبور به بازگشت از همان مسیر به تبریز نموده، بنابر این گردشگران از هر دو طرف با مشکل تراکم و ترافیک مواجه بوده و اتفاقاً همین بن‌بست بودن مسیر از هر دو طرف به شدت آسیب‌زاست بنابر این با عملیاتی شدن این طرح هم گردشگران کندوان از این طرف افزایش خواهد داشت و هم بخشی از گردشگران کندوان می‌توانند مراغه را برای ادامه مسیر خود انتخاب کرده و از دره سبز و طبیعت دلپذیر حاشیه صافی‌رود لذت ببرند.

ما اگر بخواهیم از برنامه تبریز ۲۰۱۸ سهم خود را طلب کنیم به هیچ وجه نمی‌توانیم برویم از تبریز با راه دسترسی فعلی و با اتوبوس گردشگر بیاوریم ما باید کاری کنیم که راه گردشگری مراغه احیاء شود و سرریز گردشگران کندوان با میل خود مراغه را انتخاب و از مسیری جذاب از سفر خود لذت ببرند و وقتی به مراغه رسیدند به عنوان محل اقامت خود انتخاب نمایند.

 

* نرم‌خبر: آقای گل‌محمدی، آقای طالبی، لطفاً به عنوان سخن پایانی اگر مطلبی هست که میخواهید اضافه کنید را بفرمایید.

** گل‌محمدی: ما آماده‌ایم دوستان خبرنگار و سمنها را به محل برده تا از نزدیک ببینند که اتفاق خاصی نیفتاده و تخریبی صورت نمی‌گیرد. ما میخواهیم با ساماندهی این راه را برای گردشگری قابل استفاده کرده و با تکمیل زیرساختها، راه را ایمن کرده و با فراهم کردن امکانات مناسب زمینه استفاده مردم از نعمت‌های طبیعی را بوجود بیاوریم. ما نباید مردم را از دهها آبشار کوه‌های منطقه با ارتفای بالای ۳۰۰ متر محروم کنیم. ما باید امکانات رفاهی کنترل شده در مسیر فراهم کنیم تا گردشگران بتوانند با تورهای طبیعت‌گردی با اسب و شتر از مناطق ییلاقی بازدید و زیبایی‌های منطقه را درک کنند. ما با طبیعت‌گردی و گردشگری بیکار نخواهیم داشت.

ما امیدوار هستیم گروه‌های زیست‌محیطی و عزیزان فعال در زمینه میراث فرهنگی به ما مشورت داده و دست ما را بگیرند تا این راه به نتیجه برسانیم و اگر این طرح به نتیجه برسد در سالهای اول ۳۰ درصد و بتدریج تا ۵۰ درصد گردشگران کندوان را به مراغه هدایت خواهد کرد و خواهید دید که ما در مراغه به صنعت نیاز نخواهیم داشت.

*** طالبی: اجازه دهیم راهی که بالای ۸۰ درصد آن هم اینک موجود و آسفالت است و کمتر از ۲۰ درصد دیگر هم که راه عشایری است و با خودروهای شاسی بلند قابل رفت و آمد هست را ساماندهی و احیاء و گنجینه ناشناخته‌ای که در منطقه با آن مواجه هستیم البته اقبال و حضور گسترده گردشگران کندوان است را به خدمت شهرستان بیاوریم و اگر بتوانیم در کنار جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، جاذبه‌های دست‌ساز نظیر تله‌کابین، پل معلق، کارتینگ و مجموعه‌های متنوع خدماتی، رفاهی و گردشگری را در مسیر ایجاد کنیم سطح کیفی معیشتی مردم هم بهبود و بسیاری از مشکلات مراغه حل خواهد شد.

 

* نرم‌خبر: با تقدیر و تشکر از مشارکت شما در نخستین گفتگوی کارشناسی با موضوع سند تدبیر و هسته کلیدی توسعه گردشگری

1396/11/18 به اشتراک گذاشته در تاریخ

نظرات

افزودن نظر

حداکثر 1000 حرف

لطفا عبارت را در کادر زیر وارد نمایید



ارسال نظر